måndag 9 maj 2011

Härligt vårväder!

Det fina vädret kom som på beställning till helgen. Eftersom min fru skulle på tjejträff i Bohuslän lö-sö, så planerade jag en liten utflykt på egen hand. Den kunde tyvärr inte bli särskilt lång, eftersom vi inte har automatbevattningen igång i växthuset ännu.
På lördagen körde jag sålunda husbilen till Borås Knalleland och besökte Claes Ohlsson. Jag köpte en inverter (kallas också växelriktare) som omvandlar 12v till 230v. Det enda jag behöver 230v till är uppladdning av kamerabatterier, men det är nog så viktigt. Min bärbara dator kör jag med borttaget batteri via en omformare 12v-17v, vilket sparar energi. Mobiltelefonerna laddas via 12v.

Man kan ju också stanna vid en ställplats som har el, men med invertern så blir man nästan oberoende eftersom vi har 85W solceller på taket som laddar bodelsbatteriet. Allt laddas ju också när man kör.

Efter att ha frågat om råd på husbilsklubbens forum, så monterade jag invertern under förarsätet. Så blir kablarna kortast, eftersom bodelsbatteriet sitter direkt framför.
Jag hann också med en tur till Ullared. Bl a köpte jag självhäftande handdukskrokar och nya handukar (de krokar jag hade lossnade hela tiden). Man behöver ju inte åka till Ullared för dessa krokar, men det är en kul utflykt som gav frihetskänsla och ett gott humör. På husbilsparkeringen vid vägen till campingområdet fanns ca 15 husbilar, varav en Easy Camper, precis en sån som jag så gärna vill ha. Vi ska ju flytta till vår skogsfastighet om ett år, så 4-hjulsdrift vore bra för att komma fram på vintern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar