fredag 5 augusti 2011

Ockelbo-Sundsvall-Stockholm

Vi åkte norrut via Örebro och Hultsfred i soligt väder. Målet var Ockelbo och WIJ-trädgårdar. Vi parkerade på en av två grusplaner som är parkeringar för trädgården. Strax kom en till husbil och ställde sig på andra sidan.

Efter kvällsmaten tog vi en promenad i samhället och upptäckte flera parkeringar centralt där vi också kunde ha stannat för natten. Men grusplanen var ok frånsett att en lokal raggare i grön Saab körde några rundor och sprätte grus för att imponera. Sedan var det lugnt.

Ett grönsaksland på WIJ-trädgårdar. Det fanns mycket att se för den trädgårdsintresserade, och vi åt också en vegetarisk lunch på deras restaurang.
Så fortsatte färden norrut till Sundsvall. Den ledsamma sträckan före Hudiksvall kommer att försvinna under hösten när den nya motorvägen öppnas.

I Sundsvall parkerade vi på ställplatsen vid hamnen efter att ha hälsat på min mamma på äldreboendet. Vi cyklade runt lite, och åt middag på en trevlig spansk restaurang som heter Saffran.

På eftermiddagen nästa dag åkte vi kustvägen söderut och åt lunch i Skatan:
Vi fortsatte på kustvägen som blev smalare och smalare, bitvis grusväg och dåligt skyltad. Men tack vare Navigon så kom vi till slut ut på E4 vid Gnarp. Så fortsatte färden till Stockholm och Bandhagen där vi ställde oss på en vanlig parkering vid hyreshusen.
Så hälsade vi på hos barn och barnbarn.
Vi sov gott på parkeringen och cyklade ner till konditori Gullvivan för frukostfika. Där satt ett gäng "goa gubbar" och roade oss med sin Stockholms-slang, ett mysigt ställe:

Samma dag fortsatte vi hemåt med ett kort stopp i Linköping. Det var inte mycket trafik på kvällen, så vi hade en lugn resa. Vi kom fram strax efter midnatt.

En trött husbil pustar ut. Utanför vårt garage väntar vår Golf på oss.